Weerbaarheid & Burgerschap training

Weerbaarheidstraining

Gedragsverandering en persoonlijke ontwikkeling voor jongeren

Adolescentie ; een cruciale levensfase

De adolescentie kent drie verschillende fases, de laatste fase is tussen de 18 en 27 jaar. In de latere fases wordt er steeds meer zelfstandigheid en zelfredzaamheid van jongeren verwacht. Voor veel van hen is het vinden van een plek in de samenleving een grote uitdaging.  Op het moment dat jongeren zich in kwetsbare posities bevinden, zijn de risico’s  voor het ontstaan van problemen op verschillende levensgebieden tijdens deze overgangsmomenten extra groot. Volgens de wet is een jongeren van de ene op de andere dag meerderjarig, dit heet sudden adulthood.
Echter is geen enkele jongere op zijn of haar 18e verjaardag geestelijk en lichamelijk volgroeid en in staat volledig onafhankelijk in de maatschappij te functioneren.

Krijgerschap
Jongeren hebben doorgaans zeer weinig zin in ‘weer eens een praatsessie’.

GEBREK AAN eigen regie

Niet-cognitieve vaardigheden als doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid en leergierigheid zijn goede voorspellers van succes.
Uit een recent onderzoek in het NRC (2024) blijkt dat deze vaardigheden of het gebrek daarvan een grote invloed hebben tijdens de schooltijd. Vaak ontbreekt het aan een context waarin jongeren adequaat worden gestimuleerd om deze vaardigheden te ontwikkelen en hen te begeleiden tijdens een overgangsfase.
De mentale gezondheidsproblemen van jongeren zijn ernstig gestegen, waardoor het nog belangrijker is om aandacht te besteden aan de mentale weerbaarheid.  Ons programma is opgebouwd uit verschillende modulen waarbij de nadruk ligt op diverse ontwikkelings thema’s zoals: 

  • Autonomie

  •  Zelfvertrouwen

  • Omgeving en zelfregie

  • Emotie regulatie

  • 21st Century Skill: Creatief denken en handelen

  • Social skills

  • 21st Century Skill:  Samenwerken en communiceren

    Het positieve effect is dat de training kan worden ingezet ter preventie van psychische klachten, bevorderen van de maatschappelijke participatie, bekrachtigen van mentale weerbaarheid en zelfregie, burgerschapsvorming, psychosociale en sociaal emotionele ontwikkeling en allerlei andere competenties zodat de draagkracht toeneemt en symptonen zoals faalangst afnemen. 

     

Gedragsverandering

Gedragsverandering

De training is voor  jongeren tussen de 12 en 18 jaar, waarbij de nadruk ligt op weerbaarheid en burgerschapsvorming. 
 Het aanbod bestaat uit coaching, voorlichting en groepstrainingen op locatie.  Per groep hanteer ik een minimum van 4 en een maximum van 12 deelnemers.  Ik creër een plezierig pedagogisch leerklimaat en fungeert als derde opvoedmilieu dat is afgestemd op de leefwereld van de jongere.  Zo leert een jongere bijvoorbeeld hoe hij of zij steeds op dezelfde manier reageert op spanningen en uitdagingen. Door gebruik te maken van de eigen kernvaardigheden leert de jongere op een andere manier te reageren door in contact te komen met de sterke kanten van zichzelf. Wat ons aanbod uniek maakt is dat jongeren kunnen oefenen met  ‘real-life situations’ zodat zij bepaalde situaties beter tegemoed kunnen treden als het er op aankomt. 

De pedagogische normen en waarden zijn gekoppeld aan de Budo en Bushido levenswijze. Door deel te nemen aan de training groeien de jongeren en kunnen zij deze principes belichamen door de combinatie van theorie, praktijk en fysieke oefeningen. Deze principes vormen samen het krijgerschapmodel; dit bestaat uit een code van morele principes die gebasseerd zijn op acht deugden.  De inhoud van deze deugden zijn te vinden in het krijgerschapstraining model hier onderaan.

burgerschapsvorming jongeren

De training

Introductie en verkenningsfase 

De training wordt toegelicht en afgestemd op de behoeften van de organisatie of onderwijsinstelling.
De deelnemers hebben van te voren geen ervaring nodig met martial arts. De les bestaat uit een combinatie van muay thai technieken en aikido. 
Hier worden de behoeften en signalen in kaart gebracht en meegenomen in het aanbod.
Vervolgens worden deze punten geïntegreerd in het trainingsaanbod.  De verkenningsfase is een bijeenkomst van 1 uur en kan zowel online als fysiek plaatsvinden. 

De training bestaat uit een combinatie van interactieve oefeningen en opdrachten waarvan de competenties bijdragen aan het bevorderen van maatschappelijke participatie en Burgerschapsvorming.  Inhoudelijk bestaat het uit diverse martial arts en psycho-fysieke oefeningen zoals de rots-en water methoden. Rots en Water is een practice én evidence based programma: het is uit de praktijk ontstaan terwijl de effectiviteit van het programma door vele onderzoeken, waaronder grote wetenschappelijke onderzoeken in Nederland, zijn bevestigd.

 Op deze manier vindt de pedagogische boodschap een praktische plek tijdens de fysieke lessen en heeft het echt een meerwaarde. De vechtsport dient als middel om jongeren bepaalde principes te leren waardoor zij deze niet alleen cognitief begrijpen maar ook echt leren voelen.  Veel fysieke klachten hebben een psycho-somatische oorzaak en door de nadruk te leggen op de verbinding met het lichaam kunnen deze worden voorkomen of genezen. De training wordt gegeven door een deskundige professional die breedt is opgeleid en veel ervaring heeft in het werken met de jeugd. 

mentale weerbaarheid jongeren

‘Vechtsporten zijn hartstikke populair en hebben een positief effect op de ontwikkeling van jongeren. Het is extra belangrijk dat we de vechtsport en de diversiteit ervan erkennen.’

Hilbert Bredemeijer – Wethouder sport / onderwijs

De opbouw van de training

Weerbaarheidstraining jongeren

De uitvoeringsfase

De uitvoeringsfase bestaat uit 7 bijeenkomsten, elke les duurt 2 uur en bestaat uit een stuk theorie en praktijk. Er zit een opbouw in de training en de bijeenkomsten zijn op elkaar afgestemd. Zowel tijdens een individuele als groepstraining krijgen de jongeren uitdagingen en wordt hierop gereflecteerd, zodat hun ontwikkeling optimaal wordt gestimuleerd.
Dit gebeurt aan de hand van een persoonlijk werkboek, om het leerproces te stimuleren kunnen zij hierin dingen opschrijven. 
De voorkeur gaat uit naar het geven van de trainingen op locatie maar indien nodig kan ik ook een locatie huren. Hier zitten wel extra kosten aan verbonden. Trainingsmaterialen zijn aanwezig en worden ingezet als bruikleen.

 

Afsluitingsfase

Tijdens deze fase wordt er gereflecteerd met de jongeren en krijgen zij een certificaat van deelname aan de training. Tevens wordt er een eindevaluatie gesprek ingepland met de organisatie of school. 
Hieronder staat een uitgebreid overzicht van het aanbod en een stappenplan voor een succesvol programma.

zes stappen voor een succesvol programma

1. Contact

Neem contact met ons op via mail of telefoon. Er zal een kort inventarisatiegesprek plaatsvinden, indien je geïntresseerd bent wordt er een afspraak gepland.

2. Afspraak

De afspraak kan telefonisch, op locatie bij jou organisatie of school plaatsvinden. De wederzijdse verwachtingen en inbreng worden besproken. Er wordt een duidelijk beeld van het programma gevormd.

3. het plan

Het plan wordt uitgewerkt inclusief de kosten. Na de uitwerking wordt het plan samen met jou gevalueerd en zo nodig aangepast. Dit plan bevat alle afspraken en organisatorische details.

4. uitvoering

De uitvoering vindt plaats op een aangewezen locatie, op een gestructureerde manier met regelmatige afstemming. De veiligheid van deelnemers wordt goed in acht genomen door voldoende overzicht van de trainers.

5. evaluatie

Na de uitvoering zal er gereflecteerd worden over de resultaten en ervaringen van deelnemers. Ook de samenwerking tussen ons staat centraal en wordt besproken.

6. implementatie

Indien mogelijk kan het programma worden geimplementeerd door nieuwe deelnemers het programma te laten ervaren. Ook is het mogelijk om als professional zelf te leren om het programma uit te voeren.

Contact ons voor de mogelijkheden